26.8.2014

Kokemattomuus

Ah, tuo ikuinen työkokemuksen puutteen noidankehä. Miten saisin vaadittavaa työkokemusta, kun minulle ei anneta mahdollisuutta kerryttää sellaista juuri vaadittavan työkokemuksen puutteen vuoksi? Tähän kohtaan sopivat tyhjästä on paha nyhjäistä ynnä muut tähän valtavaan ongelmaan liittyvät kliseet.

Itselläni on ollut onnea kesätöiden sekä muunlaisten työsuhteiden solmimisen suhteen. Ansioluetteloni työkokemus-osion luettelosta voi löytää yhdentoista eri työpaikan listan. Kahdeksan eri työnantajaa.

Minä kaiketi näytän työhistorioineni työttömältä työnhakijalta, jolla ei todellisuudessa ole hätää. Minulla sentään on jo työkokemusta, ja vieläpä monelta eri alalta. Mutta tiedättekö, mikä on listani perustavanlaisin puute? Listaani täyttävät pääosin niin sanotut roskatyöt.

Älkää käsittäkö minua väärin, sillä minä itse en pidä vaikkapa siivojan työtä roskatyönä (roska, ehe eheh), mutta kun haen vaikkapa opiskelijatoiminnan koordinaattorin, kansainvälisyyssihteerin tai projektitutkijan paikkaa, toimistotyökokemuksen puutetta huutava ansioluetteloni osoittaa, ettei minulle ole kertynyt sitä toivotunlaista työkokemusta, jonka ansiosta työnantaja näkisi minut helposti perehdytettävänä uutena työntekijänä.

Joku voisi sanoa tähän väliin, että ei sillä ole väliä, mitä olet tehnyt, vaan sillä, että olet ylipäätään tehnyt töitä. Jokainen listan työpaikka kertoo jo itsessään minusta ihmisenä ja työntekijänä. Minä itse olin myös tuo laadun sijasta määrään uskova joku vielä parisen vuotta sitten.

2 kommenttia:

  1. Anonyymi12/19/2014

    Tää on tosi kummallinen ristiriita, sillä kun itsellä on VAIN omalta alallata kokemusta, mutta ihan sama homma, mistään ei soitella takaisin tai tulee noita geneerisiä kirjeitä. WTF?

    VastaaPoista