28.12.2014

Puheluita

Soitin jouluhälinöitä edeltävällä viikolla TE-palveluihin saadakseni sovittua ajan jollekulle, joka saattaisi osata auttaa minua mieltäni vaivanneiden kysymysten osalta. Kasvokkaista tapaamisaikaa en saisi, mutta ääni puhelimessa sanoi laittavansa virkailijalle soittopyynnön. Ääni puhelimessa kertoi, että kun on tätä joulun aikaa niin ei ole takeita, että minulle soitettaisiin enää tämän vuoden puolella. Sanoin, ettei haittaa. Ei minulla ole mihinkään kiire.

Ollessani valmistautunut kuulemaan TE-palveluista vasta ensi vuoden puolella, hämmästyin todella, kun soitto tuli jo parin tunnin päästä. Vaikka virkailija ei tiennyt vastauksia kaikkiin kysymyksiini, hän kertoi minulle aina henkilön, joka tietäisi enemmän, ja esimerkiksi ulkomailla työskentelyä koskevien kysymyksien kanssa hän lähetti soittopyynnön alueeni EURES-neuvojalle. Varoitellen myös jälleen, että kun on tätä joulun aikaa, niin soitto saattaa venyä ensi vuoteen. EURES-neuvoja kirjoitti minulle linkeillä vuoratun sähköpostin jo seuraavana päivänä ja ilmoitti soittavansa heti loppiaisen jälkeen. Käy!

Sain myös CV-neuvojan yhteystiedot, ja lähetin hänelle CV:n, jota käytin ennen yksisivuisen CV:n luomista. Pyysin häneltä vinkkejä, millä keinoilla voisin puristaa tuon CV:n yksisivuiseksi, jotta näkisin, mikä näkemys hänellä olisi jäljelle jätettävästä informaatiosta, ja näin voisin muokata itse aikaisemmin yksisivuiseksi rakentamaani CV:tä mahdollisesti paremmaksi.

CV-neuvoja kirjoitti minulle seuraavana päivänä aloittaen viestinsä kehumalla CV:ni olevan todella hyvä. Neuvojalla ei kuitenkaan ollut antaa minulle muuta kuin kolme erilaista CV-pohjaa, joiden mukaisesti voisin tehdä yksisivuisen CV:n. Samat pohjat löytäisi jokainen ottamalla googlen kauniiseen käteensä.

CV-neuvojan viesti oli melkoinen pettymys. Oli pettymys lukea kehuja, kun olisin halunnut saada rakentavaa kritiikkiä ja yksilöllisiä muutosehdotuksia. Oli pettymys avata CV-pohjien liitetiedostoja vain löytääkseen sitä samaa vanhaa kankeutta ja yli-virallisuutta kolmen pohjan verran. Minä en erottuisi hänen ohjeitaan noudattamalla jatkossakaan.

Mutta jostain minä olen iloinenkin! Nimittäin palvelunopeudesta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti