11.10.2014

Sitten kun olen iso.

Lapsena minusta oli tulossa isona kampaaja.
Jos minulta olisi tuolloin kysytty, että onko 25-vuotias jo iso, niin uskon, että vastaus olisi ollut myöntävä. 25! Sehän on jo... no, aikuinen! Iso ja valmis. Viisas ja kokenut.

Yläasteella minusta oli tulossa isona äidinkielen opettaja.
Vaikka teini-iässä 25 ikävuotta olikin jo lähempänä, oli se kuitenkin vielä tarpeeksi kaukana, jotta tuota ikää olisi pitänyt isona ja aikuisena. Mutta siinä, missä lapsena iso ja aikuinen oli jotain suurta ja mahtavaa, teininä iso ja aikuinen tarkoitti enemmän tylsää ja asettunutta. Ei enää holtittomia kotibileitä, kiellettyjen asioiden kokeilua ja komeita poikia. Isot ja aikuiset miehetkin olivat niin... tylsiä! Niin, ne isot ja aikuiset 25-vuotiaat. Tosiaan.

Vaikka äidinkieli oli lempiaineeni vielä lukiossa, en ollut enää varma, mikä minusta tulisi isona. Ei ehkä sittenkään äidinkielen opettaja, mutta mikä muu sitten? En tiennyt. Ylioppilaskirjoitukset naputtivat nuijalla päätöksen olla ryhtymättä tavoittelemaan uraa äidinkielen opettajana.

Ja sen jälkeen jatkoin elämääni välittämättä siitä, mikä olisin, sitten kun olen iso, sillä oivalsin pian lukion päättämisen jälkeen, että pidän aina enemmän ovia auki, kun en aseta tavotteitani tullakseni isona joksikin, jonka voi parilla sanalla määritellä tyhjentävästi.

Ja no, nyt minä olen tavallaan sitten iso. Lapsi-minä saattaisi katsoa nyt-minää hämmentyneenä. Miksi et ole kampaaja? Miksi olet joku nömnönnöö ja työtön? Sinähän olet iso, viisas ja kokenut! Ei isot ja viisaat aikuiset voi olla työttömiä!

Teini-minä saattaisi katsoa minua jopa ihaillen. Ei vitsi miten siistii, oot siis sillei vieläki niinku nuori ja asettumaton! Vähä tällei ku mä! Kaikki avoimena vielki, vaik oot kuitenki jo 25! Laukkulämmin äklömakee siideri sille! En kyl kässää, et mihin se äikänopejuttu jäi, mut anyway.

Ylioppilas-minä tajuaisi jo, miksi äidinkieli jäi pois. Ja ehkäpä onnittelisi minua mahdollisimman monet ovet auki pitämiseen keskittyneistä valinnoistani, vaikka samalla pahoittelisi hämmentyneenä, etteivät valintani ole tuottaneet toivottua tulosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti