15.10.2014

EDILEX-seikkailu

Isäni kysyi minulta, että tiedänkö muuten lainkaan, mikä tämänhetkinen työssäkäyntialueen koko edes on. (Ei taas tätä työssäkäyntialuekeskustelua, eihän? En minä enää jaksaisi.) Tiedänhän minä. 80 kilometriä. Niin!, huudahti isäni. Niin?, haastoin minä sanan loppua kohti nousevalla äänellä. Niin, että kun hän kävi tuolta netistä tarkistamassa, että ei minun tarvitse ottaa tarjottua työtä 80 kilometriä kauempaa. Vaan tarvitseepas, intin minä. Mutta hän luki työkkärin sivuilta, ettei tarvitse!

Nuo kirotut painavat syyt, joita ei ole määritelty, ja antavat täten tulkintamahdollisuuksia ja tilaa maalaisjärjen käytölle. Nuo painavat syyt, joita en uskonut itselläni olevan, mutta en voinut tietenkään täysin varmaksi sanoa. Entä, jos minulla sittenkin olisi tarpeeksi painavia syitä? Kuten, että öö... no vaikka, että... no vaikka mitä.

Viimeksi päätin työssäkäyntialuetta koskevat etsinnät luettuani läpi TE-palvelujen listaamat pätevät syyt kieltäytyä töistä. Isäni oli nyt lukenut ne samat pätevät syyt, ja mihinkään johtamaton väittely sai loistavan kasvualustan, kiitos meidän samaa asiaa koskevien vastakohtaisten tulkintojen. Mutta minä halusin todistaa, että kyllä minua saadaan kyykyttää ja hypyttää tässä maassa niin kauan kuin olen virallisesti työtön työnhakija. EDILEX päätti eipäs-juupas -keskustelun.

Työttömyysturvalain seitsemäs pykälä, 5 momentti:


Lähde: http://www.edilex.fi/lainsaadanto/aiempi/19840602_20020137

Edit. 24.11.
Työttömyysturvalain kymmenes pykälä tarkentaa seitsemännen pykälän soveltamista: 7 §:n 4 ja 5 momentin soveltaminen edellyttää, että työssäkäyntialueen ulkopuolella olevaan työpaikkaan ei ole sopivaa työvoimaa saatavissa siltä työssäkäyntialueelta, jolla avoin työpaikka sijaitsee. (28.12.1990/1367)

2 kommenttia:

  1. Anonyymi11/24/2014

    Edellä 7 §:n 4 ja 5 momentin soveltaminen edellyttää, että työssäkäyntialueen ulkopuolella olevaan työpaikkaan ei ole sopivaa työvoimaa saatavissa siltä työssäkäyntialueelta, jolla avoin työpaikka sijaitsee. (28.12.1990/1367)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tiedosta! Tuo inhimillistää tilannetta jo huomattavasti. Väärässä oleminen ei ole tainnut koskaan tuntua näin hyvältä.

      Poista