7.11.2014

Työttömän vapaaehtoistyö

Löysin pitkästä aikaa työpaikkailmoituksen, jossa kuvailtu tehtävä vastasi täydellisen täydellisesti omaa osaamistani. Melkeinpä jo nähdessäni itseni tuossa työtehtävässä kirjoitin vaivatta mainion työhakemuksen. Tai siis lähes vaivatta.

Olen työskennellyt vapaaehtoisena eräässä organisaatiossa nyt muutaman kuukauden ajan. Vapaaehtoistyöt, joiden parissa olen puuhastellut, eivät ainoastaan liippaa nyt löytämäni työtehtävän läheltä vaan ovat oikeastaan samanlaista työskentelyä samojen asioiden parissa. Minä vain olen tehnyt niitä vapaaehtoisena.

Kirjoittaessani hakemukseeni ilmoitetun työtehtävän kaltaisesta vapaaehtoistyöskentelystäni minulle tuli viheliäinen olo. Kuin kertoisin työnantajalle tehneeni jotain oikeasti rangaistavaa. Olin jo poistamaisillani nuo vapaaehtoistyöskentelystä kertovat lauseet, mutta päätin ne kuitenkin jättää. Nuo lauseethan saattaisivat olla se viimeinen haastattelukutsua puoltava tekijä, tein minä viranomaisten silmissä sitten kuinka väärin tahansa!

Viranomaisten mielestä ihan kaikki vapaaehtoistyö ei ole hyväksyttävää. Vedotaan harmaaseen talouteen ja työmarkkinoiden vinoutumiseen ja vaikka mihin muuhun. (Yhdeksän euron päivät eivät onneksi vinouta työmarkkinoita...)

Mutta entä jos työtön haluaa
~ pitää itsensä aktiivisena?
~ luoda kontakteja ja verkostoitua?
~ pitää itsensä motivoituneena työntekoa kohtaan?

Muun muassa nämä asiat ovat juuri niitä, joista huudetaan koko viranomais- ja poliitikkokuoron täydeltä. Mutta mutta! Se ei ole kuitenkaan työtön, joka saa päättää omasta aktiivisuudesta, motivaatiosta ja verkostoitumisesta. Viranomaiset päättävät, miten työtön saa aktivoitua, motivoitua ja verkostoitua. Ja samalla kuitenkin manataan, että me työttömät olemme sängyssä tai sohvalla tai missä tahansa mukavan pehmeässä paikassa makaavia passiivisia ja yhteiskunnalle hyödyttömiä loisia.

Jo jonkinlaista stand up -komiikkaa edustava vitsi on vieläpä siinä, että toimiessasi työttömänä työnhakijana viranomaisten silmissä vääränlaisissa vapaaehtoistöissä teet väärin ja sinua torutaan katkaisemalla tuet, mutta ollessasi (palkallinen) työntekijä, ja touhutessasi vapaa-ajallasi tismalleen samoissa vapaaehtoistöissä olet esimerkillisen ahkera ja hyvä ihminen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti