21.11.2014

Ajattelemattomuus

Uudenmaan TE-toimiston virallinen visertäjä (kuvaus twitter-sivulta), hahmo nimeltään Työkkärin Molly-täti (vaikken kyseistä hahmoa seuraa, oli hänen viestinsä lyönyt tiensä omallekin etusivulleni) twiittasi tänään, että "Ole aktiivinen ja hae töitä rohkeasti! Kukaan ei hae sinua kotoa töihin eikä #työ‍paikkaa hakemalla ainakaan menetä mitään. #työnhaku"

Se ilme, kun näkee jotain vastenmielistä. Kiinni pysyvän suun ylähuuli nousee syventäen nenänpielistä laskeutuvia juonteita ja silmät siristyvät.

Ole aktiivinen ja hae töitä rohkeasti!

Oi, miten vallankumouksellinen neuvo! Millaistahan mahtaa Molly-tädin mukaan olla aktiivinen työn hakeminen? Minä olen hakenut aktiivisesti töitä 7 kuukautta. Kiinnostaisi tietää myös, miten Molly-täti määrittelee rohkean työnhaun. En minä ainakaan ole mikään nynny työnhakija ollut, mutta realiteetit käsittävä kuitenkin. En ole edelleenkään hakenut astronautiksi.

Kukaan ei hae sinua kotoa töihin ---

Kylläpä on Molly-täti nokkela! Ja terävä! Kerrassaan! Eivät ne työnantajat kuitenkaan hae minua kotoani töihin silloinkaan, kun otan heihin aktiivisesti ja rohkeasti yhteyttä.

--- eikä työpaikkaa hakemalla ainakaan menetä mitään.

Mitä minä juuri luin?

Minä olen menettänyt ja paljon.

Aika. Olen käyttänyt merkittävän määrän aikaani työpaikkojen etsimiseen ja työhakemusten kirjoittamiseen. Aikaa minulla toki on, mutta se ei tee tyhjäksi sitä, että koen yksinkertaisesti tuhlanneeni aivan liikaa aikaa työpaikan saamisen yrittämiseen, sillä en ole saanut mitään vastinetta tuolle ajalle.

Toivo. Tuhlatuista työnhakutunneista huolimatta en ole saanut yhtäkään osoitusta siitä, että minulla olisi toivoa. Olen menettänyt toivoni.

Usko. Usko palkkatyön saamiseen on näin ollen mennyt. Työnhausta on tullut jokin absurdi osa elämääni. Outo rutiini. Jotain, mitä minun on tehtävä, vaikka se ei johda mihinkään.

12 kommenttia:

  1. Anonyymi11/21/2014

    Kun luin ensimmäisen kappaleen, luulin ensin että tämä Työkkärin Molly-täti oli joku parodiahahmo ja jopa naurahdin tuolle sarkastiseksi luulemalleni twiitille. Mutta sitten luin uudestaan. Ne onkin siis ihan tosissaan...

    Kertoakseni tässä omia kuulumisiani, niin olen juuri ottanut vastaan harjoittelupaikan kevääksi. Harjoittelu on neljäs (!) laatuaan, luonnollisesti täysin palkaton (nostan ruotsalaista opintotukea n. 250e/kk, that's it) ja viiden kuukauden mittainen. Toivon kaikki sormet ja varpaat ristissä, että harjoittelun päätyttyä minulle tarjottaisiin jonkinlaista pätkää (vakivirasta en edes unelmoi), jotta en kesän koittaessa olisi taas töitä vailla ja aivan totaalisen varaton. Jotenkin tosi karua, että ne edes kehtaa ottaa vastavalmistuneen, jo kolme relevanttia harjoittelua tehneen ja paljon muuta työkokemusta omaavan maisterin ilmaisiin hommiin. Vielä karumpaa on se, että suostun siihen itse.

    - se helmikuussa valmistuva ytm ruotsista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin taitaa Molly-täti toden totta ihan tosissaan twiittailla...

      Mahtavaa kuulla kuulumisistasi! Hienoa, että sait harjoittelupaikan. Piti oikein onnitella harjoittelupaikan johdosta, mutta onko se onnea päästä ilmaistyöntekijäksi? Taitaa tulevaisuudessa olla, jollei ole jo nyt... Joka tapauksessa. Pidän peukut pystyssä jatkon toteutumisen puolesta!

      Oi, nykyisillä työmarkkinoilla kehdataan tehdä mitä vain!

      Poista
  2. Anonyymi11/22/2014

    Hei, olen tekemässä juttua Demokraattiin työllistymisen haasteellisuudesta. Haluaisitko osallistua haastatteluun? Jos kiinnostaa, otathan pikimmiten yhteyttä os. vikirves@hotmail.com

    VastaaPoista
  3. Anonyymi11/22/2014

    Maria. Työttömiä on kovin erilaisia. Kun miettii omassa työpaikassa palkkatukitöissä olleita tyyppejä, niin ymmärrän Molly-tädin twiitin vallan hyvin. Osa näistä palkkatukityöntekijöistä oli näet ehtinyt "lamaantua" todella pahasti, vaikka työttömyyttä oli kestänyt vain pari vuotta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, työttömiä on kovin erilaisia. Minä työttömänä työnhakijana pidän Molly-tädin twiittiä ajatuksettomana sananhelinänä. Nyt ja myös silloin, jos (kun) olen ollut työttömänä tuon pari vuotta. Molly-tädin tyhjät sanat eivät kannusta minua parinkaan vuoden päästä.

      Poista
    2. Anonyymi11/23/2014

      Blogisi perusteella et kuulu Molly-tädin kohderyhmään, sillä et tosiaan ole "lamaantunut". Itse olen sitä mieltä, etteivät ne lamaantuneetkaan saa mitään irti tuollaisista twiiteistä, sen sijaan he tarvitsisivat henkilökohtaista palvelua johon Te-toimistoilla ei ole enää resursseja. Niinpä sitten twiittaillaan mukavia.

      En muuten millään usko, että sinusta tulee koskaan tuollainen "lamaantunut" pitkäaikaistyötön. Blogisi perusteella olet fiksu ja aktiivinen ihminen, joka taatusti saa töitä viimeistään siinä vaiheessa, kun olet oikeutettu palkkatukeen ( tällöin olet 50% halvempi työntekijä työnantajalle ).

      Poista
    3. Juuri kysymys oikeasta kohderyhmästä oli pulssiani eniten kohottava tekijä. Löytääkö Molly-tädin twiitti oikeaa kohderyhmää? Uskoakseni ei, sillä tuollaisille sisällöttömille sanoille ja neuvoille ei löydy kohderyhmää lainkaan! Ei twitterissä eikä muuallakaan.

      Poista
    4. Minulle on jäänyt epäselväksi, että millä perusteella tuohon palkkatukeen on oikeutettu. Minulle lätkäistiin heti ensimmäisellä TE-toimistokäynnillä Duuni-kortti käteen eli olin ilmeisesti ihan heti toivoton tapaus. (Alle 30-vuotiaat siis saavat Sanssi-kortin ja yli-ikäiset Duuni-kortin, jolla voi sitten työnantajille mainostaa, että on oikeutettu palkkatukeen). Työkkärin tädin ohjeistus kortin käyttöön vaan oli melko vajavainen. Kirjalliset ohjeet sain, mutta en siltikään oikein tajunnut, että kenelle tuota Duuni-korttia pitää/kannattaa vilautella. Ja itse asiassa suuresti ärsytti, kun TE-palveluiden sivuilta luin näin: ''Työnantajana voit saada palkkatukea, kun palkkaat työttömän työnhakijan, jolla on vaikeuksia työllistyä.Työllistymistä voi vaikeuttaa mm. pitkä työttömyys, ammattitaidon puute, vamma tai sairaus.'' Mitä v*ttua, anteeksi vaan, mutta minun työllistymistä vaikeuttaa alani työpaikkojen puute, ei taitojen puute tai vamma. Työttömyyttä oli silloin takana vain muutama päivä, joten ei voida puhua pitkästä työttömyydestä.

      Olen muutamaan avoimeen työhakemukseen laittanut maininnan palkkatukimahdollisuudesta (kyse ollut jostain yhdistyksestä yms.), mutta hakiessani ilmoitettuihin avoimiin paikkoihin, en asiasta mainitse, sillä silloinhan minua luullaan ammattitaidottomaksi tai jotenkin vammaiseksi ja en takuulla tule valituksi. Ja muutenkin iso osa hakemistani paikoista on valtion puljuissa ja niihin ei palkkatukea saa.

      Kysyisin TE-toimiston virkailijalta asiasta, mutta minulle ei nykyään sovita aikaa toimistoon, eikä myöskään soiteta sovittuna päivämääränä. Minut on jätetty lähes kokonaan palveluiden ulkopuolelle, kädet on pesty. Mokoma ympäristömikälieneekäänhörhäke, etsiköön itse työnsä...

      Poista
    5. Anonyymi11/24/2014

      "Palkkatuki on aina harkinnanvarainen, ja se perustuu työttömän työnhakijan tarpeisiin. TE-toimisto arvioi, kuinka hyvin palkkatuettu työ parantaa työttömän ammattitaitoa, osaamista ja työllistymistä."

      Eli palkkatukea voi saada vaikka vain viikon työttömänä ollut, jos TE-keskus katsoo että työnhakijan työllistyminen tullee olemaan vaikeaa.

      Pitkäaikaistyöttömien työllistymistä yritetään edesauttaa maksamalla korotettua palkkatukea.

      TE-toimistosta ei tämän vuoden puolella kannata enää kysellä palkkatuesta, sillä eduskunnan on tarkoitus säätää vuoden lopussa uusi laki palkkatuesta. Laki astunee voimaan 1.1.2015.

      Poista
    6. Se TE-toimiston virkailija, joka minulle tuon Duuni-kortin heti kättelyssä ojensi, ei osannut edes lausua tutkintoani oikein, joten tuskinpa tiesi, että mihin osaamiseni riittäisi. Ei tietenkään kysynyt mitään, millä olisi asiaa selventänyt, mitä sitä nyt sellaista...Duuni-kortti kouraan vaan ja kehotus mennä kursille CV:tä hiomaan (en mennyt, kunnossa on, kiitos vaan).

      Tuo palkkatukijärjestelmä on kyllä nykyisellään liian epäselvä ja hyvä vaan, että sitä ilmeisesti yksinkertaistetaan. Itse mietin, että yritän ensi vuoden puolella päästä ensin palkkatukitöihin ja jos se ei onnistu, niin ehkä sitten pitkin hampain ehdotan itseäni työkokeiluun ilman palkkaa. Voi olla, etten siihenkään pääse, koska kaikenlaisia kokeilijoita ja harjoittelijoita on näinä ankeina aikoina paljon liikkeellä. Johonkin typo-koulutukseenkin voisin mennä, mutta ainakaan tällä seudulla ei luonnontieteilijälle ole mitään järkevää koulutusta. ICT-alalta työttömäksi jääneille on kyllä useita koulutuksia, kiva heille, mutta meitä muitakin työttömiä on turkasen paljon. Nyt touhotetaan, että biotalous luo satoja tuhansia uusia työpaikkoja, niin miten olisi pientä muuntokoulutusta tuhansille luonnontieteellisen alan työttömille?

      Poista
  4. Hae vaan reippaasti töitä! Tuon minä olen saanut kuulla pariin otteeseen. Voihan sanonko mitä. Minusta lapselle sanotaan, että ole reipas, ei aikuiselle ihmiselle. Ja onhan se melko v-mäistä kuunnella tuollaista, kun on lähettänyt reippaasti työhakemuksia sinne sun tänne.

    Työhakemusten laatimiseen menee tosiaan aikaa, sillä eihän sitä samaa hakemusta voi lähettää jokaiseen paikkaan. Jos haen esim. kahvilatyöntekijän paikkaa ei minun kannattane korostaa, että osaan käyttää paikkatietojärjestelmiä ja tunnistan noin kaksisataa lintulajia tuosta vaan. Ja jos haen luontokartoittajan paikkaa, niin turha on pamista, että osaan kuljettaa työntömastotrukkia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minua ei ole ikinä elämässäni kannustettu yhtä paljon olemaan reipas, sinnikäs ja ahkera...

      Ja ikinä elämässäni en ole kokenut käyttäneeni aikaa typerämmin kuin hakiessani töitä näiden kuukausien aikana. Pyykkikoneessa pyörivien pyykkien tuijottaminenkin tuntuu tällä hetkellä järkevämmältä ajankäytöltä.

      Poista