21.11.2014

Kestokyky

Elämä on jatkuvaa aaltoliikettä ja se sinun kannattaa muistaa. Aallonpohja ei voi kestää loputtomiin. Työkaverini esitti kädellään aaltoliikettä minulle vuosien takaisessa kesätyöpaikassani. Elämä aaltoilee eteenpäin. Minun elämäni aaltoliike, no... aaltoliike on pysähtynyt. Sinne aallonpohjaan. Väreilee siellä.

Miten tämä pää kestäisi?

Toinen matalikko on luonani. Siinä se jo on, enkä minä mahda sille mitään!

Minulla oli hetken aikaa itse asiassa aika hyvä olo. Tilanteeseeni nähden hyvä olo. Niin sanotussa normaalissa elämässä, jollaiseksi en tällaista elämänvaihetta suostu määrittelemään, nyt hyväksi tuntemani, lähes kokonaisen kuukauden kestänyt olo ei olisi ollut hyvä olo alkuunkaan.

Kehittelen itselleni lähes tauotta jotain uutta mielekästä tekemistä, jotta vain keskittyisin johonkin muuhun kuin pääkoppani hajoamiseen. Kaikki se puuhailu vie ajatukset edes hetkellisesti pois väistämättömästä mieleni tasapainon hajoamisprosessista.

Peittää sen, muttei korjaa.

Tehokkain hajottaja on ajatusteni harhautuminen aina seuraavaa päivää pidemmälle. Ne hetket, kun ajattelen tulevaisuuttani. Ne ovat synkimpiä. Voin leipoa ja virkata kuolemaani asti, mutta onko se sitä, mitä elämältäni olen hakemassa? Hell no.

Toinen hajottaja on kieltäminen. Kieltäydyn pitämästä tällaista välitilaa oikeana elämänä. Koetan suojata itseäni tältä ikävältä vaiheelta elämässäni kieltämällä sen kuulumisen osaksi elämääni. Olen kuin pyrkinyt sulkemaan itse itseni ulos omasta elämästäni. Minäkö työtön? Höpsis, ehkä nyt, mutten ehkä enää huomenna! Positive, positive, positive! Hymyilen tieni ulos tästä railosta!

Mutta milloin välivaihe ei enää olekaan välivaihe? Milloin minun pitää hyväksyä, että kieltämäni elämänvaihe onkin ihan oikea ja pysyvä osa elämääni? Milloin väliaikaisesta tulee pysyvää? Milloin televisioruudulle pysähtynyt VHS-kasetin kuva on minun elämäni?

2 kommenttia:

  1. Olisi hienoa, kun jaksaisi aina olla positiivinen kaikesta huolimatta! Ei ole helppoa, ja minulta se ei ainakaan onnistu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yritykset pysyä positiivisena eivät ole ennen tuntuneet näin väkinäisiltä. En enää yritä. Antaa olla.

      Poista