9.4.2015

Työn saamisen merkitys

Odottaessani malttamattomana (ja näin ollen venyttäessäni ajan kulun tuntua järjettömyyksiin) työnantajan viimeistä ilmoitusta rekrytointiprosessin osalta olen miettinyt mitä palkkatyön saaminen merkitsisi minulle nyt. Tämä on taas näitä minulla-on-liikaa-aikaa-ajatella -juttuja.

Rekrytointiprosessissa eteenpäin pääsemisestä ilmoittaneen viestin aikana 11 kuukautta työttömämä olleelle ja nollassa haastattelussa käyneelle jo pelkkä rekrytointiprosessin seuraavalle tasolle pääsy on ollut merkityksellinen asia. Jo se on antanut minulle työnhakija-itsetunnon kannalta merkityksellisen tunteen siitä, että minuun uskotaan edes jonkin verran ja että minulla on yhä jotain arvoa työmarkkinoilla.

Työnhakija-minä oli ollut tuuliajolla jo pitkään siitä huolimatta, että olen tiedostanut suomalaisten työmarkkinoiden peräti kaoottisen tilan. Ja samanaikaisesti juurikin kaoottisen työmarkkinatilanteen vuoksi olen valtavan iloinen, että olen erottunut vakuuttavana ja uskottavana työnhakijaehdokkaana valtavasta massasta. Suuri asia tämän päivän työnhakija-minälle!

Palkkatyöpaikan saaminen merkitsisi ennen kaikkea sitä, että tuntisin pitkän ajan jälkeen jonkun ihan todella uskovan ja luottavan minuun työntekijänä. Tuntisin palkkatyötä tarjoavan työnantajan näkevän minut merkittävänä mahdollisuutena ja voimavarana. Ei mikään itsestäänselvä juttu tänä päivänä.

7 kommenttia:

  1. Anonyymi4/09/2015

    Ei liity tähän postaukseen, vaan yleisesti aiheeseen. Tässä erittäin mielenkiintoinen artikkeli YLE:n (tuoreelta) toimittajalta: http://yle.fi/uutiset/nakokulma_tyoton__olet_arvoton/7914365 Pari viimeistä kappaletta todella osuvia.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi4/09/2015

    Äh, piti vielä jatkaa, että tsemppiä edelleen hirveän paljon tuohon nykyiseen rekryprosessiin. Olen tykästynyt blogiisi niin, että kiljuisin varmasti riemusta ääneen, mikäli nyt natsaisi. Ja kuten sanoitkin, niin tämä pelkkä tilanne varmasti antaa aivan hirveästi sulle virtaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos linkistä! Näkökulma on erinomainen ja kyllä, tekstin loppupuoli on erittäin osuvasti kirjoitettu! On äärettömän hyvä, että ihmiset kirjoittavat omakohtaisista työttömyyskokemuksistaan. Tämänkaltaisia tekstejä ei olisi koskaan liikaa.

      Poista
  3. Anonyymi4/09/2015

    Täällä on varmasti monta lukijaa, jotka jännityksellä odottaa kuulumisiasi :) Itse olen alkanut nyt päivittäin ja lähes pakkomielteisesti seuraamaan työilmoitussivustoja, vuokratyöfirmojen sivustoja, yritysten omia sivustoja ja ties mitä muita sivustoja, joista voisin bongata sopivia työpaikkoja. Harjoittelu loppuu kesäkuun alussa ja ainakaan vielä kukaan meistä (yht. 5 harjoittelijaa) ei ole saanut tarjousta kesäsijaisuudesta. Kiertoteitse tiedämme kuitenkin, että tarvetta tulee olemaan.
    En kuitenkaan malta luottaa onneeni kesäsijaisuuden suhteen ja kyttään siksi muitakin mahdollisuuksia. Saas nähdä, miten tämän vastavalmistuneen käy. Olen jo nyt kyllästynyt tähän epätietoisuuteen, mutta samalla varaudun olemaan epätietoinen vielä vuosien ajan. Jos en työttömänä, niin sitten pätkätöissä..

    YTM Ruotsista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin näin - töissä tai työtön, esimerkiksi omaan asettumiseen liittyvää suunnittelemista jarruttava epätietoisuus saattaa pysyä mukana menossa liioitellun pitkään ellei jopa läpi elämän. On kai helpointa vain ottaa tämä nykyisten työmarkkinoiden synnyttämä uudenlainen epätietoisuus osaksi suunnitelmia. Esimerkiksi oman kodin ostamisen ei kannata olla yksi to-do-listan alleviivatuista kohdista. Nykyiset työmarkkinat tuntuvat vaativan ihmisiltä nomadiutta.

      Toivon saavani lukea sinulta myöhemmin, että onnistuit jatkamaan elämää ilman työttömyyttä, tavalla tai toisella! Onnea etsintöihin!

      Poista
  4. Anonyymi4/17/2015

    Täällä lomautuksen takia pelko työn loppumisesta kokonaan ja työnhaku käynnissä. Todella aikaa vievää ja raskasta puuhaa, mutta eiköhän se kaikki vaiva vielä palkita :). Mun blogi löytyy https://projektinatulevaisuus.wordpress.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos linkistä! Myötätuulta työkuvioihin!

      Poista